In ultimii ani cumparam tot mai mult; traim intr-o societate bazata pe consum, iar strategiile de marketing ne ajuta sa dezvoltam un comportament in care ne dorim sa cheltuim bani si sa achizitionam lucruri noi.
Suntem asaltati vizual si auditiv de reclame si reduceri, bancile ne oferea mijloacele financiare pentru a cheltui mai mult prin cardurile de cumparaturi pe care ni le pun la dispozitie.
In perioadele de stres psihoemotional produs de pierderi, despartiri, conflicte, schimbari importante in viata sau la locul de munca, poate fi o idee buna sa ne relaxam ocazional cumparand lucruri care ne fac placere si chiar face parte din strategiile de management al stresului. O astfel de evadare din cotidian ne poate da energia si puterea sa mergem mai departe. Dupa o perioada incarcata profesional, o vizita in magazine poate deconecta o femeie si ii diminueaza stresul. In anotimpul rece, cand ploaia, vantul sau frigul ne induc o dispozitie trista, micsorarea zilei si lipsa luminii naturale ne determina apatie, lipsa motivatiei de a face activitati si a energiei, o vizita in magazine ne poate reda sentimentul de bine.
-dorinta irezistibila de a intra intr-un magazin si de a face cumparaturi
-timp excesiv petrecut la cumparaturi
-achizitionarea in mod repetat a unei cantitati prea mari de obiecte, haine, fara a fi necesare
-probleme financiare repetate datorita depasirii excesive a bugetului pentru cumparaturi
-sentiment de bucurie si relaxare in momentul efectuarii cumparaturilor urmat de regrete si vinovatie ulterioara dupa ce realizeaza ca a cheltuit mai mult decat si-ar fi permis sau ca a amanat alte activitati importante pentru aceasta
-preferinta de a face cumparaturi in detrimentul relatiilor sociale si a timpului petrecut cu cei apropiati
-ascunderea lucrurilor cumparate sau a faptului ca este din nou intr-un magazin
Pot fi emotionale, psihice sau fizice:
-încearcarea de a acoperi o nevoie socială sau emotionala (lipsa de atenţie din partea celorlalţi, lipsa de afecţiune, etc)
-nemultumirea unei persoane privind modul in care arata o poate face sa investeasca excesiv in haine sau produse de infrumusetare
-dificultati in controlul impulsurilor / incapacitatea de autocontrol
-acceptarea faptului ca shoppingul nu ne scapă de probleme, ci este doar o falsă evadare din faţa realităţii
-dorinţa de schimbare
-inlocuirea acestei plăceri cu o alta mai sanatoasa/ mai putin costisitoare
-intelegerea faptului ca fiecare persoana poate detine controlul asupra propriei vieti
-stabilirea unui buget personal cu toate necesitatile lunii respective si sumele de bani alocate pentru fiecare , apoi completarea tuturor cheltuielilor zilnice
-dezabonarea de la newsletterele magazinelor online
-renunţarea la cardul de credit
-la cumparaturi se va merge cu o suma de bani prestabilita, fara vreun card la dispozitie
-economisirea banilor pentru ceva important pentru persoana respectiva (o casa, masina, o excursie)
-inainte de plecarea la cumparaturi se va face un necesar de acasă (o lista de cumparaturi), inventariind intai lucrurile pe care le are deja, pentru a vedea daca mai are nevoie sau nu de un anumit produs
-cumpararea unui produs de o valoare mare nu se va face intr-un impuls de moment, ci a doua zi, lasand un timp de gandire privind necesitatea acestuia
– poate fi necesar atunci cand dependenta de cumparaturi se asociaza cu anxietate, depresie, tulburare obsesiv-compulsiva, cu alte dependente ( de alcool, de medicamente, etc)