Dependenta de computer/televizor

Televizorul si calculatorul fac parte zilnic din viata noastra, sunt instrumente utile si necesare pentru informare, educatie, relaxare. In zilele noastre, cunostintele legate de utilizarea computerului au devenit obligatorii in aproape toate domeniile si copiii nostri nu trebuie privati de deprinderea lor. Pentru a avea parte doar de avantajele acestora, e important insa sa le utilizam cu masura, atat noi cat si copiii nostri.

 

1. Cat timp putem aloca zilnic expunerii la TV/PC

Timpul petrecut in fata ecranului depinde foarte mult de varsta copilului: pana la 2 ani, Academia Americana de Pediatrie recomanda excluderea televizorului si a calculatorului din viata copilului; intre 2-7 ani se permite un timp ce va creste progresiv de la 15-20 minute pana la 1 ora/zi, iar pentru copiii mai mari 2 ore/zi. Adolescentii care petrec mult timp in fata calculatorului au nevoie la fiecare 2 ore de pauze de minim 10 minute.

 

2. Ce riscuri psihologice are dependenta de computer

Utilizarea îndelungată a calculatorului poate determina tulburări emoţionale: anxietate, iritabilitate, retragere socială, introversie; copiii devin agitati, nerabdatori, ostili, pot avea tulburari de concentare, de invatare, tulburari de somn, cosmaruri.

  • Jocurile cu continut violent influenteaza negativ personalitatea in formare si pot determina un comportament impulsiv, agresiv, antisocial

  • Comunicarea online este impersonala, lipsita de afectivitate si copilul care petrece un timp excesiv la computer poate creste ca un robotel care nu va cunoaste sentimentele umane
  • Cel mare mai risc este izolarea sociala: legatura cu calculatorul ii este suficienta copilului si acesta incepe sa renunţe la activităţile sale sociale – casnice, scolare, iesiri cu prietenii; in timp, capacitatea copiilor si a adolescentilor de a face fata situatiilor sociale se diminueaza, iar ei devin neadaptati
  • Neuropsihologii afirma ca televiziunea are ca efect inducerea unei stari semihipnotice. Atunci cand privim la TV suntem decuplati de lumea inconjuratoare, fapt cauzat de frecventa foarte mare a imaginilor proiectate pe ecran, dar si de schimbarile fulgeratoare de cadru utilizate. Astfel, informatiile prezentate la TV patrund direct in subconstient, fara a mai fi triate, ceea ce poate fi periculos mai ales pentru copii. In plus, sunt activate mecanismele psihologice de imitatie si copilul isi alege modele nu intotdeauna potrivite.
  • Timpul excesiv petrecut in fata ecranelor poate determina aparitia sindromului ADHD in care sunt afectate atentia, memoria de scurta durata, creativitatea, motivatia de a invata ceva. Consumul excesiv de TV si PC are efecte negative asupra climatului afectiv al familiei, pierzandu-se functia de suport emotional si moral al acesteia pentru buna dezvoltare a copilului.

 

3. Cum putem preveni instalarea acestei dependente

Cel mai simplu mod de a preveni aceasta dependenta, dar in acelasi timp si cel mai greu este sa le acordam copiilor cat mai mult din timpul nostru, un timp de calitate in care sa descopere lumea. Copilul poate fi implicat in diferite activitati: desen, mesterit, jocuri, lectura, plimbari in parc, practicarea unui sport cu toata familia, vizionarea unui spectacol. Parintii trebuie sa incurajeze copiii sa isi faca prieteni cu care sa se intalneasca si sa se joace afara, in aer liber.

Copilul va avea un program de stat la calculator stabilit de parinti. Televizorul si computerul trebuie sa fie amplasate intr-un loc in care are acces toata familia si unde este sub observatia parintilor; ele trebuie inchise pe durata efectuarii temelor sau in timpul mesei.

Daca si parintii vor limita timpul propriu petrecut in fata ecranelor, copilul va copia comportamentul lor.

 

4. Pot fi utile jocurile pe calculator?

La copilul mic, jocurile pot fi folosite pentru invatarea unor notiuni elementare: recunoasterea culorilor, formelor, cifrelor. Jocurile adaptate varstei ii pot dezvolta imaginatia, spiritul de observatie si placerea pentru cunoastere. Utilizate eficient pot duce la imbunatatirea atentiei, concentrarii, memoriei, stimuleaza logica, lucrul in echipa.

Si copilul mare poate invata lucruri noi jucandu-se. Notiuni pe care altfel copilul le-ar intelege mai greu, pot fi usurate datorita sunetelor si imaginilor de pe computer. Astfel se pot simula diferite fenomene naturale, experimente de laborator, etc.

 

5. Cum pot folosi copiii in mod util internetul

Internetul ofera o multitudine de informatii. Copiii pot fi invatati cum sa-si caute informatiile utile de care au nevoie; o relatie armonioasa si bazata pe incredere cu parintii ii va ajuta sa nu acceseze siteuri interzise varstei lor. In plus copiii mai mari pot sa-si completeze temele on-line, sa isi suplimenteze cunostintele deprinse la scoala, sa inteleaga mai bine ceea ce li s-a predat de profesori, sa vizioneze filme educative.

 

6. Cum putem ajuta un copil dependent de calculator

Ca orice dependenta, odata instala  necesita efort, timp si rabdare pentru a se diminua. Solutia este sa-ti cunosti bine copilul si sa cauti in viata lui o alta activitate care sa-i aduca o placere similara cu cea data de dependenta de ecrane. Incurajati-l sa intensifice contactul cu prietenii, rudele si mediul inconjurator. Iesiti cu el la plimbare in parc, pe role sau cu bicicleta, jucati-va cu mingea – volei, fotbal, tenis. Mergeti in excursii cu toata familia. Organizati petreceri la care sa ii invitati prietenii. Luati bilete la un teatru.

Drepturi de autor © 2021 Psihiatrie si Psihologie Bucuresti